BK MLADÁ BOLESLAV

Móda na ledě aneb jak vznikají hráčské dresy

11. 11. 2011
Autor: Jitka Čechová
M l. B o l. – Každý rok je to jedno z nejdiskutovanějších předsezonních témat. Možná bychom ho mohli dokonce směle zařadit na druhé místo – tedy hned za čilé diskuse a dohady o složení hráčského kádru. Jakou barvu budou dresy mít, kolik reklam na nich bude, jak velkým logem se budou pyšnit, jak dobře a z jak velké vzdálenosti si přečteme jméno hráče. Úvahy, které neberou konce, dokud klub svůj nový "model" nepředstaví na předsezonní tiskové konferenci a poté samozřejmě na ledě.

Tradice versus inovace

Fanoušci se často domnívají, že sotva skončí hokejová sezona a extraligový led je přeměněn zpět do své původní, tekuté podoby, skončí v klubech i všechno ostatní a jeho zaměstnanci si minimálně na pár týdnů odjedou na dovolenou. Opak je však pravdou. Sotva fanoušci společně s hráči otřou zpocená čela a své vybavení (ať už tím myslíme hokejky nebo šály) uloží na nějakou dobu na dna skříní, administrativním pracovníkům extraligových klubů začíná téměř okamžitě další kolotoč – a to příprav na sezonu další.

Sezona 2007/2008
V tomto dresu Boleslav postoupila do extraligy.

Mezi všemi těmi činnostmi najdeme i pečlivé přípravy návrhů nových hráčských dresů. Konkrétně BK Mladá Boleslav se každoročně snaží stavět částečně na tradici (tím máme na mysli už roky neměnné klubové logo a znak generálního partnera na přední straně dresu), částečně neustále inovuje a snaží se svým fanouškům nabídnout něco nového. Dvěma asi nejradikálnějšími proměnami si dresy boleslavských hokejistů prošly před ročníkem 2010/2011, kdy se černá – venkovní – verze dresů změnila na zelenou. A poté před letošní sezonou, kdy se Bruslařský klub rozhodl přizpůsobit tomu odstínu zelené, který si za svůj vyvolil generální partner Škoda Auto. Ohlasy fanoušků přitom byly pokaždé veskrze pozitivní. Mimo to samozřejmě nesmíme opomenout dodat, že se kluby dohodly na výměně venkovních a domácích sad dresů. Zatímco v minulých letech byli domácí fanoušci zvyklí vídat své hráče ve světlém, od letošního roku si musí zvykat na tmavou verzi, což lze opět považovat za zajímavé zpestření.

Nutno zdůraznit, že názor publika je pro Mladou Boleslav velmi důležitý. Jsou to totiž přeci fanoušci, kdo se na dresy celý ročník dívají, fandí v jejich replikách a po sezoně v aukcích draží originály. Vedení klubu proto udržuje úzké kontakty s fanklubem.

Všechny přísady se musí správně smíchat

Sezona 2008/2009
Dres z premiérové sezony v extralize.

Celý proces vytváření dresů je především o souladu. A to z hlediska marketingu (v tomto případě snad můžeme použít slovo reklama, ačkoliv marketing jako takový má pochopitelně mnohem širší záběr), designu, určitých daných pravidel a v neposlední řadě pohodlí hráčů. Ale pojďme na to postupně:

Loga sponzora na dresech sportovců jsou stále dominantním atributem většiny sponzoringových nabídek. A všechny sportovní kluby, nejen ty hokejové a tedy nejen ten boleslavský, si toho jsou dobře vědomi. Umístění znaků na dresech se svými partnery vedení Bruslařského klubu konzultuje v průběhu tvorby dresů, pokaždé je nutné najít soulad – spokojený musí být sponzor i hokejový klub, který samozřejmě řeší i otázku designu. Tedy toho správného uspořádání.

Sezona 2010/2011
Loňská první varianta domácích dresů.

Tvorba hokejových dresů má pochopitelně i jistá pevná pravidla. Zajímavostí například je, že není nikde pevně ukotvena gramáž, ani typ materiálu. I tady si ale už našla cestičku tradice. Co naopak dáno je, jsou prostory, na nichž mají být reklamy oficiálních partnerů celé soutěže. Ano, to jsou přesně ta loga, která najdete na dresech každého extraligového hráče, ať hraje kdekoliv a hájí jakékoliv barvy. Dále v pravidlech najdeme, že každý hráč musí mít na zadní straně dresu své číslo a to 25 až 30 cm vysoké. Čísla na dresech mohou být maximálně dvoumístná, tedy od 1 do 99. Doplňková čísla, např. za desetinnou čárkou, jsou zakázána. Základní barva musí navíc pokrývat minimálně 80 % každé části oblečení (kromě dresu tedy třeba i stulpny).

Pokud pomineme brankářské dresy, kde jsou nastaveny i další parametry, je prakticky všechno ostatní v režii samotných klubů a poté samozřejmě jednotlivých hokejistů. Dalším důležitým aspektem je totiž hráčovo pohodlí. Dres mu musí dobře sedět, nesmí omezovat v pohybu, škrábat. Zajímavostí je, že není nijak omezena délka dresu. Pokud by tedy nějaký hráč toužil prohánět se po ledě v noční košili, nenašel by se podle pravidel nikdo, kdo by mu to mohl zakázat.

Navrhujeme, zkoušíme, vyrábíme

Návrhů nových dresů vzniká v průběhu tvorby spousta, o vybrání toho jediného správného se na povolaných místech v jednotlivých extraligových klubech vedou častokrát dlouhé debaty. Běžnou praxí je, že se nechává vyrobit vzorek. Porovnává se s návrhem, zkoumají se barvy, viditelnost písma. A pochopitelně se taky najde někdo, kdo vyzkouší výše zmíněné pohodlí.

Sezona 2011/2012
Letošní domácí "móda".

Firem, které jsou schopné navrhnout a vyrobit hokejové dresy, je na českém trhu hned několik, nikdo tedy není nijak omezen. I v tomto případě ale platí, že po letech zkušeností sahá klub po tradiční společnosti, se kterou byl v minulosti spokojen. Samotná výroba obou sad – letos domácí tmavé a venkovní světlé – trvá přibližně měsíc.

Běžné jsou samozřejmě tzv. "sezonní dotisky", tedy dresy, které je potřeba vyrobit v průběhu sezony. Stačí změna v hráčském kádru, nový člen týmu a je to tady. Nejde samozřejmě o žádný problém. Firma už má k dispozici vzor, stačí tedy odeslat požadavek s číslem a jménem nově příchozího. Dodatečně požadovaný dres pak do kabiny dorazí o pár dní později. Ta samá situace přitom probíhá i v případě fanoušků, kteří si mohou objednat svůj vlastní dres. Jen s tím rozdílem, že použitý materiál má nižší gramáž.

casino siteleri deneme bonusu