Jak se posuzuje a vyhodnocuje Radegast Index
Hokejová metrika Radegast Index byla poprvé představena v sezóně 2013/2014 a od té doby vyhlásila tři celkové vítěze. Jiří Vašíček získal ocenění jedenkrát, třikrát si zelenou kamennou helmu odnesl Michal Gulaši, a dokonce čtyřikrát zvítězil Jan Výtisk. Metriku tvoří tři parametry monitorované během pobytu hráče na ledové ploše. Boduje se účast na ledě při vstřeleném či obdrženém gólu, zblokována střela nebo hit soupeře. Hráč s nejvyšším Radegast Indexem za poslední měsíc navíc získává právo po celý následující měsíc hrát v tmavozelené helmě. V prosinci měl výsadu pyšnit se titulem Bojovník měsíce Patrik Koch. Celkoví vítězové ankety posbírají během základní části hokejové extraligy přes 200 bodů, přičemž mírně převažuje počet získaných bodů za zblokované střely nad hity. Výjimečně někteří jednotlivci překonají v jedné sezóně hranici 100 hitů. Vloni se to podařilo pouze Richardu Nedomlelovi z Mountfieldu HK. „Dlouhodobě oceňujeme nejobětavější a nejbojovnější hráče hokejové extraligy, protože tyto vlastnosti souzní s hořkými atributy značky piva Radegast. Vážíme si také bojovníků mimo led, tedy fanoušků, kteří svůj klub podporují i v okamžicích, kdy se týmu nedaří.“ říká Josef Jalůvka, manažer značky Radegast.
Důležitou součástí celého projektu je způsob sběru dat a jejich posuzování a zpracování. Kompletní dodání statistických dat, nejen pro hokejovou Tipsport extraligu, zajišťuje společnost eSports.cz. „Sběr dat probíhá přímo v centru dění. Na stadionech spolupracuje tým sběračů statistik, který v tabletech a prostřednictvím aplikace Gamestats zaznamenává veškerá data a následně je rozpracována. V rámci pravidelného proškolování sběračů máme navíc zpracovanou speciální metodiku týkající se Radegast Indexu,“ dodává David Šimon, ze společnosti eSports.cz.
Mechanika a parametry Radegast Indexu:
Definice účasti na ledě
Pozitivní a negativní účasti na ledě jsou zaznamenávány prostřednictvím sběračů a následně jsou importovány do elektronického zápisu. Účast je započítávána hráčům, kteří se při gólové situaci nacházejí na ledě. Pozitivní účasti se započítávají týmu, který vstřelí branku a negativní účasti týmu, který branku inkasuje. Výjimku tvoří situace v nerovnoměrném počtu hráčů na ledě (přesilové hry a oslabení), v nichž se zaznamenané účasti nezapočítávají do celkových statistik. Naopak branka vstřelená v oslabení se započítává do pozitivní i negativní bilance hráčů. Samotné účasti na ledě jsou kontrolovány vedoucími mužstev a řídícím orgánem soutěže.
Definice zbolokované střely
K blokované střele (“bloku”) dojde, pokud střela skončí záměrným zblokováním protihráčem. V takovém případě je zaznamenáváno, který z protihráčů střelu zblokoval. Při blokování by měl protihráč vyvinout alespoň nepatrné úsilí k blokování střely, tedy nastavit hokejku, tělo, lehnout do střely apod. Pokud střela trefí protihráče bez jakéhokoli jeho úmyslu, není tento protihráč zapsán jako blokující hráč, pouze střela je zapsána jako “zblokována” (směřovala na branku a změnila směr od těla či hokejky hráče). Při zblokování střely hráčem vlastního týmu nebo rozhodčím se neeviduje blokující hráč. Střela, která evidentně míří mimo branku, například nahození do třetiny, se neeviduje jako střela, tudíž nemůže být ani zapsána jako “zblokována” střela. Samotné bloky procházejí po utkání kontrolou, aby byla data maximálně přesná, jelikož je hokej rychlá hra a během pár okamžiků může dojít k situaci s několika střelami a bloky.
Definice hitu
K hokejovému hitu dojde v situaci, kdy hráč svým tělem zpomalí nebo zastaví postup protihráče, který je v držení puku, nebo v něm byl těsně před kontaktem s hitujícím hráčem. Kontakt musí být veden zepředu či z boku*, a to tělem, rameny či bokem hitujícího hráče.
Hitující hráč hitem oddělí hráče soupeře od kotouče (puk se stane volným) nebo soupeři znemožní aktivně pokračovat v započaté v akci. Hit musí být v souladu s pravidly, což posuzuje pouze rozhodčí (píská, či nepíská faul), nikoliv statistik.
*Pokud hráč zasáhne tělem protihráče zezadu, musí jej přitom oddělit od kotouče, aby mohl být kontakt posouzen jako hit.
Sběrači statistik v aréně neví, kdy hit přijde (nemohou se na situaci připravit) a v momentě, kdy situace hit/nehit nastane, mají zlomek vteřiny na posouzení a nemůžou tedy své rozhodnutí překontrolovat (situace si vrátit či zpomalit).